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Predicting participation in and success of a concurrent smoking cessation program during inpatient treatment for alcohol dependenceErscheinung: 2021 / Psychiatria Danubina Background: Predicting participation in and success of smoking cessation programs in alcohol dependent patients has yielded heterogeneous results. Moreover, these findings have rarely been based on prospective studies from clinical routine settings. Identifying predictors in prospective studies could help to tailor interventions that increase participation and success rates of smoking cessation therapies for these patients at a high risk for alcohol- and smoking-related morbidities and mortalities.Subjects and methods: During inpatient alcohol dependence treatment, 99 nicotine dependent patients were recruited. 73 patients chose to participate in a voluntary smoking cessation program. Interviews and questionnaires were used at baseline and at discharge to assess a large set of variables covering smoking and alcohol related factors, general psychopathology, quality of life and personality traits. Multiple logistic regression models were calculated to predict participation in the smoking cessation program and smoking abstinence at follow-up three months after discharge.Results: Participation in the smoking cessation program was predicted by higher stage of change, higher confidence in abstaining from smoking and lower perceived stress. Successful smoking cessation at follow-up was predicted by higher expectations of negative physical feelings due to smoking and lower expectations of temptations to smoke at baseline, and by lower number of daily smoked cigarettes at discharge.Conclusion: Despite the small sample size, this prospective study gives a first indication of clinically relevant predictors of participation in and success of a smoking cessation program by exploring many previously reported predictors simultaneously. The findings and their implications for treatment allocation and optimization are discussed. |
Activation of the Glucocorticoid Receptor Rapidly Triggers Calcium-dependent Serotonin Release in vitroErscheinung: 2021 / CNS Neuroscience & Therapeutics Aims: Glucocorticoids rapidly provoke serotonin (5-HT) release in vivo. We aimed to investigate molecular mechanisms of glucocorticoid receptor (GR)-triggered 5-HT release.Methods: Employing 1C11 cells to model 5-HT neurotransmission, immunofluorescence and Pearson's Correlation Coefficient were used to analyze colocalization of GR, 5-HT, vesicle membrane protein synaptotagmin 1 and vesicle dye FM4-64FX. FFN511 and FM4-64FX dyes as well as calcium imaging were used to visualize vesicular 5-HT release upon application of GR agonist dexamethasone, GR antagonist mifepristone and voltage-gated calcium channel (VGCC) inhibitors.Results: GR, 5-HT, synaptotagmin 1 and FM4-64FX showed overlapping staining patterns, with Pearson's Correlation Coefficient indicating colocalization. Similarly to potassium chloride, dexamethasone caused a release of FFN511 and uptake of FM4-64FX, indicating vesicular 5-HT release. Mifepristone, calcium depletion and inhibition of L-type VGCC significantly diminished dexamethasone-induced vesicular 5-HT release.Conclusions: In close proximity to 5-HT releasing sites, activated GR rapidly triggers L-type VGCC-dependent vesicular 5-HT release. These findings provide a better understanding of the interrelationship between glucocorticoids and 5-HT relea |
Serotonin deficiency induced after brain maturation rescues consequences of early life adversityErscheinung: 2021 / Scientific Reports Brain serotonin (5-HT) system dysfunction is implicated in depressive disorders and acute depletion of 5-HT precursor tryptophan has frequently been used to model the influence of 5-HT deficiency on emotion regulation. Tamoxifen (TAM)-induced Cre/loxP-mediated inactivation of the tryptophan hydroxylase-2 gene (Tph2) was used to investigate the effects of provoked 5-HT deficiency in adult mice (Tph2 icKO) previously subjected to maternal separation (MS). The efficiency of Tph2 inactivation was validated by immunohistochemistry and HPLC. The impact of Tph2 icKO in interaction with MS stress (Tph2 icKO × MS) on physiological parameters, emotional behavior and expression of 5-HT system-related marker genes were assessed. Tph2 icKO mice displayed a significant reduction in 5-HT immunoreactive cells and 5-HT concentrations in the rostral raphe region within four weeks following TAM treatment. Tph2 icKO and MS differentially affected food and water intake, locomotor activity as well as panic-like escape behavior. Tph2 icKO prevented the adverse effects of MS stress and altered the expression of the genes previously linked to stress and emotionality. In conclusion, an experimental model was established to study the behavioral and neurobiological consequences of 5-HT deficiency in adulthood in interaction with early-life adversity potentially affecting brain development and the pathogenesis of depressive disorders. |
Repeated application of the covert shift of attention task improves endogenous but not exogenous attention in patients with unilateral visuospatial inattentionErscheinung: 2021 / Brain and Cognition Background: Most neglect treatment studies focus on automatic re-orientation procedures, assuming a deficit in automatic processes. We compare an automatic- and a controlled procedure, using the endogenous and exogenous variants of Posner’s covert shift of attention task. Method: In two experiments, neglect patients and patients with a right hemispherical stroke without neglect performed three blocks of Posner’s covert shift of attention task (Posner Task) on two days. In Study 1 we used endogenous cues, in Study 2, exogenous cues. Results: In the endogenous task, neglect patients improved significantly with valid left-sided cues between block 1 and 2 on Day 1, subsequently showing a plateauing. They also showed a gradual improvement on invalid trials on both days. In the exogenous condition, all participants responded only increasingly faster on trials with a long stimulus onset asynchrony. Practicing on both tasks led to fewer omissions for left-sided targets, minimally in the exogenous and clearly in the endogenous condition. Conclusion: In line with prior neuroanatomical studies, our study shows that practicing an endogenous, but not an exogenous, visuospatial attention task leads to significant improvements in neglect patients, especially for invalid trials, suggesting that neglect treatments based on top-down strategies should be given more attention. |
Post-COVID und die LungeErscheinung: 2021 / Respiratory Physiology & Neurobiology Most people recover completely after an acute infection with the novel corona virus SARS-CoV2. But some people continue to experience symptoms after their recovery. This phenomenon is called post-acute or long-COVID (from week 4 after the infection up to week 12) and persistent post-COVID (symptoms for effects that persist 12 or more weeks after onset). The exact processes that cause long COVID remain unknown. Most of those patients suffer from long-term symptoms of lung damage, including breathlessness, coughing, fatigue and limited ability to exercise. Today, 18 months after the first infections in Europe we have access to the first practical guidelines for the long-/post-COVID syndrome. Further on first prospective studies analysing the incidence of post-COVID are now available. In this review we will discuss some questions about treatment and follow up of patients suffering from pulmonary sequelae after their COVID-19 infection, based on the actual literature. |
Increased network centrality of the anterior insula in early abstinence from alcoholErscheinung: 2021 / Addiction Biology Abnormal resting-state functional connectivity, as measured by functional magnetic resonance imaging (MRI), has been reported in alcohol use disorders (AUD), but findings are so far inconsistent. Here, we exploited recent developments in graph-theoretical analyses, enabling improved resolution and fine-grained representation of brain networks, to investigate functional connectivity in 35 recently detoxified alcohol dependent patients versus 34 healthy controls. Specifically, we focused on the modular organization, that is, the presence of tightly connected substructures within a network, and on the identification of brain regions responsible for network integration using an unbiased approach based on a large-scale network composed of more than 600 a priori defined nodes. We found significant reductions in global connectivity and region-specific disruption in the network topology in patients compared with controls. Specifically, the basal brain and the insular–supramarginal cortices, which form tightly coupled modules in healthy subjects, were fragmented in patients. Further, patients showed a strong increase in the centrality of the anterior insula, which exhibited stronger connectivity to distal cortical regions and weaker connectivity to the posterior insula. Anterior insula centrality, a measure of the integrative role of a region, was significantly associated with increased risk of relapse. Exploratory analysis suggests partial recovery of modular structure and insular connectivity in patients after 2 weeks. These findings support the hypothesis that, at least during the early stages of abstinence, the anterior insula may drive exaggerated integration of interoceptive states in AUD patients with possible consequences for decision making and emotional states and that functional connectivity is dynamically changing during treatment. |
FMRI-based prediction of naltrexone response in alcohol use disorder: a replication studyErscheinung: 2021 / European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience Pharmacological treatment in alcohol use disorder suffers from modest effect sizes. Efforts have been undertaken to identify patient characteristics that help to select individuals that benefit from pharmacological treatment. Previous studies indicated that neural alcohol cue-reactivity (CR) might provide a marker that identifies patients, which benefit from naltrexone treatment. We investigated the reproducibility of the association between ventral striatum (VS) activation and naltrexone (NTX) treatment response by analyzing data from a recent longitudinal clinical trial in N = 44 abstinent treatment-seeking alcohol-dependent patients. A follow-up was conducted over 3 months. We computed the percentage of significant voxels in VS and tested main effects and interactions with NTX treatment on relapse risk using Cox Regression models. We found a significant interaction effect between pre-treatment cue reactivity in the VS and NTX treatment on time to first heavy relapse (Hazard Ratio = 7.406, 95% CI 1.17–46.56, p = 0.033), such that the patient group with high VS activation (defined by a mean split) showed a significant medication effect (Hazard Ratio = 0.140, 95% CI 0.02–0.75, p = 0.022) with a number needed to treat of 3.4 [95% CI 2.413.5], while there was no significant effect in the group with low VS activation (Hazard Ratio = 0.726, p = 0.454). Thus, using an independent sample we replicated the previously described positive association between VS activation and NTX efficacy. Although our results should be considered cautiously in light of the small sample size, our results support the potential of neural alcohol CR as a tool for precision medicine approaches in alcohol dependence. |
Mammakarzinom: 4x AC + 12x Paclitaxel anstelle von 4x EC + 12x PaclitaxeErscheinung: 2020 / Journal Onkologie Das Mammakarzinom ist die häufigste Form von Krebs bei Frauen und in Deutschland mit einem Anteil von 32% aller Krebsneuerkrankungen die wichtigste Krebserkrankung bei Frauen. Grundsätzlich ist das Mammakarzinom chemosensitiv und die Chemotherapie spielt als adjuvante, neoadjuvante und palliative Therapie eine besonders große Rolle, v.a. bei HER2-positivem und triplenegativem Mammakarzinom sowie bei erhöhter Expression von Ki67. |
Einsatz des 6 Minuten Gehtest in der neurologischen Rehabilitation nach Schlaganfall: Reliabilität, Validität und Veränderungen im VerlaufErscheinung: 2020 / Neurologie und Rehabilitation |
„Analyse der Wirksamkeit und Krankheitskosten medizinisch-beruflich orientierter Leistungen in der neurologischen Rehabilitation“ (REBORN) -Studienprotokoll-Erscheinung: 2020 / Kongressbeitrag Hintergrund Beruflich orientierte Leistungen während und nach der medizinischen Rehabilitation sind ein fester Bestandteil der Regelversorgung. Für erwerbsfähige Rehabilitanden mit gesundheitlichen Einschränkungen und beruflichen Problemlagen werden im Rahmen der Phase I des indikationsübergreifenden Phasenmodells der rehabilitativen Versorgung der Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation medizinisch-beruflich orientierte Leistungen während der medizinischen Rehabilitation (MBOR) angeboten. Als eine Weiterführung bzw. Intensivierung für schwer betroffene Patienten stehen nach Abschluss der medizinischen Rehabilitation Leistungen der medizinisch-beruflichen Rehabilitation (MbR) im Rahmen der Phase II zur Verfügung. In der Neurologie sind beide Leistungen durchaus als komplementär zu verstehen. Die MBOR adressiert Rehabilitanden mit besonderen beruflichen Problemlagen (BBPL). Bestehen im Anschluss weiterhin ausgeprägte Funktionsdefizite, die eine intensivere berufsbezogene Ausrichtung benötigen und ist die allgemeine Erwerbsprognose positiv, greift das Konzept der MbR. Obwohl gerade in der Neurologie ausgeprägte berufliche Problemlagen der Patienten offenkundig sind (zwischen 58%-72%) gibt es bisher nur sehr wenige Studien, die beruflich orientierte Leistungen im Rahmen der Rehabilitation für diese Indikation untersuchen. Studien zur Wirksamkeit und zum Nutzen wurden primär im Bereich der MBOR durchgeführt. Positive Effekte konnten zwar für Personen mit Muskel-Skelett Erkrankungen, nicht aber für neurologische Erkrankungen belegt werden. Im Bereich der MbR fehlen bisher belastbare Daten. Lediglich eine Studie zur multizentrischen Evaluation des MbR Konzeptes konnte indikationsübergreifend positive Teilhabeergebnisse zwei Jahre nach Abschluss einer MbR zeigen. ZielstellungZiel des Projektes ist die Überprüfung der Wirksamkeit sowie die Analyse des Leistungs- spektrums beruflich-orientierter Konzepte (MBOR und MbR) in der Rehabilitation neurologischer Patienten. Dabei sollen die jeweiligen Zielgruppen unter Berücksichtigung der Passgenauigkeit der Leistungen für eine erfolgreiche Wiedereingliederung ins Erwerbsleben, sowie die direkten und indirekten Krankheitskosten im ersten Jahr nach Abschluss der Rehabilitation, analysiert werden. HypothesenBei bestehendem Bedarf...erhöht eine MbR im Anschluss an eine MBOR die Wahrscheinlichkeit der beruflichen Wiedereingliederung 12 Monate nach Ende der medizinischen Rehabilitation.verringert eine MbR im Anschluss an eine M(BO)R die Arbeitsunfähigkeitszeiten 12 Monate nach Ende der medizinischen Rehabilitation.verringert eine MbR im Anschluss an eine M(BOR)R die Krankheitskosten 12 Monate nach Ende der medizinischen Rehabilitation.führt eine MbR im Anschluss an eine M(BO)R zu einer subjektiv höher wahrgenommenen Arbeitsfähigkeit 12 Monate nach Ende der medizinischen Rehabilitation.MethodikDie MbR wird in speziellen Phase II Einrichtungen, somit nicht in jeder Rehaklinik, erbracht. Daher können nicht alle Rehabilitanden mit MbR Bedarf nach Abschluss ihrer medizinischen Rehabilitation entsprechende Leistungen in Anspruch nehmen. Im Projekt werden somit MBOR Teilnehmer, die MbR Bedarf hätten, aber keine MbR bekommen (Kontrollgruppe), rekrutiert und mit MBOR Teilnehmern, die MbR Leistungen in ihrer Klinik erhalten (Interventionsgruppe), verglichen. Der Wirksamkeitsnachweis erfolgt über die Methode des Propensity Score Matching. Für die Stichprobenkalkulation wurden Erfahrungen inhaltlich ähnlicher Studien, wie die des BOMeN Konzeptes (MBOR-Intervention) zugrunde gelegt. Hier wurde eine Zunahme der Wiedereingliederungsquote in der Interventionsbedingung von 40% auf 60% 15 Monate nach der Behandlung erwartet und mit einer Drop-Out-Rate nach 15 Monaten von 30% N=153 pro Gruppe kalkuliert. Auf der Grundlage der Ergebnisse der BOMeN Studie und unter Berücksichtigung der Rehabilitandenzahlen in den drei Kliniken mit einer Beteiligungsquote von 60% wird eine Stichprobengröße von N=90 MbR Teilnehmern und N=300 MBOR Teilnehmern ohne MbR zu Rehabeginn benötigt. Das zentrale Auswahlkriterium ist die besondere berufliche Problemlage, operationalisiert über das Würzburger Screening. Die Rekrutierung erfolgt über einen Zeitraum von 2 Jahren. Die Rehabilitanden erhalten jeweils zu T1 (Reha-Beginn), T2( Reha-Ende), T3 (6 Monate nach Reha-Ende) und T4 (12 Monate nach Reha-Ende) einen Fragebogen. Des Weiteren werden die direkten und indirekten Krankheitskosten mit einem Kostenwochenbuch nach Ende der Rehabilitation erhoben und ausgewertet. Hauptzielgröße ist die Return to Work Quote 12 Monate nach Abschluss der Rehabilitation. Nebenzielgrößen sind die Arbeitsunfähigkeitszeiten, die direkten und indirekten Krankheitskosten sowie die subjektive Wahrnehmung der Arbeitsfähigkeit (Work Ability Index).Nutzen und Verwendungsmöglichkeiten der Forschungsergebnisse Auf der Grundlage der Studienergebnisse ist es möglich ein differenziertes Bild der Leistungserbringung und Wirksamkeit beruflich orientierter Konzepte in der neurologischen Rehabilitation aufzuzeigen. Dabei wird insbesondere der Adressatenkreis der MbR in der Neurologie charakterisiert und in Relation zur Wirksamkeit, im Sinne der Rückkehr ins Erwerbsleben gesetzt. Daraus lassen sich für die Zukunft passgenaue(re) beruflich-orientierte Konzepte etablieren. |